ალექსანდრა გაბუნია.2018.
ეკა აბულაძე მეცნიერებაში ეძებს
შთაგონებას. კოლექცია, რომელსაც იგი წარმოგვიდგენს გაერთიანებულია როკ-ჯგუფ The
Beatles-ის სიმღერა „Across the Universe“ სათაურის ციტაციით და ექვსი
კონცეპტუალური ნაწილისგან შესდგება: "ელემენტარული ნაწილაკები – სტანდარტული
მოდელი", “ელექტრომაგნეტიზმი“, “დიფრაქცია“, “სპექტრული დიაპაზონები“,
“ანბანი როგორც კაცობრიობის იდენტიფიკაცია“ და “ტრანსმუტაცია“.
მიუხედავად იმისა, რომ აქ მეცნიერებაც და მისი მხატვრობაც
გნოსეოლოგიურ ხასიათს ატარებს და მათი აღრევა ერთი შეხედვით არ ღირს, ეკა აბულაძე
ამ აღრევას ისე აკეთებს, რომ მაყურებელს არ აგრძნობინებს. ზოგიერთ გადაწყვეტილებას
მხატვარი ინტუიტიურ დონეზე ახდენს და „სამყაროს გავლით“ უფრო კონკრეტულ ხასიათს
იძენს, ატარებს პიროვნულ-სუბიექტურ ხაზს. კოლექცია, როგორც ერთგვარი სისტემა
შედგება რამდენიმე ქვესისტემისგან ("კვარკები და ლეპტონები",
"ანტიკვარკები და ანტილეპტონები", "ურთიერთქმედ - გადამტანი
ბოზონები და ჰიპოთეტური ნაწილაკები“, “ატომბირთვები“, "კვანტური
ჩახლართულობა“ და სხვ.). მხატვარი დაგროვილი ინფორმაციის გენერირებას ახდენს
საკამოდ თამამი ფერადოვანი გეომეტრიული ლაქების საშუალებით და გამოხატავს იდეას,
ძირითად არსს.
Eka Abuladze seeks her inspiration in science. The presented
collection is assembled under the heading of the Beatles song “Across the
Universe” and is comprised of six conceptual parts: "ELEMENTARY PARTICLES
- STANDARD MODEL", “ELECTROMAGNETICS”, "DIFFRACTION",
"SPECTRAL RANGES",“ABC OR IDENTIFICATION OF HUMANITY”,
"TRANSMUTATION".
Despite the science and her painting bearing epistemological
character that should on the first glance not be commingled, Eka accomplishes a
seamless symbiosis of both unnoticeable for a spectator. The artist makes
certain decisions intuitively and puts them in a concrete form through “travelling
the universe” thereby implementing her personal touch.
The collection as a certain system comprises separate sub-systems
("QUARKS&LEPTONS", “ANTIQUQRKS& ANTILEPTONS”,”GAUGE,SCALAR
BOSONS & HYPOTHETICAL PARTICLES”, ”NUCLEUS”, QUANTUM ENTANGLEMENT” etc.).
The artist generates the accumulated information by way of boldcolorful
geometric stains, expressing the main idea, the essence.
The quintessential part of the collection is formed by
“Transmutation” a for part matrices reflecting the artist’s optical filter, the
structure determining the core of the collection which explains its content,
metaphor, transmitted meaning and cognition as well as comprehension. The
author shows the different pastoral and urban angles through entire vision of
the universe in the context of philosophical and religious ideas, with the
elements of animation outlining the absurdity of parachutes and enveloping the
whole in colorful pink.
No comments:
Post a Comment